На 9 октомври 2003 г., в созополското пристанище, на пет метра дълбочина потъна яхтата Тивия. Единствена тя в България има зад гърба си над 80 000 мили без аварии. Тивия обиколи два пъти света като прекоси шест пъти Атлантическия океан. Представям си колко бури, щурмове и урагани е издържала, а акостира на дъното в созополското пристанище. Само мачтите й стърчаха над водата. Тъжна гледка. В Созопол, разбира се, си цареше ежедневното спокойствие. Вървяхме по улиците, спираха татко и го питаха какво стана и защо потъна яхтата. Хората смятат Тивия за наша собственост. За съжаление това не е така. Тази яхта е закупена от БНТ през 1978 година. Тя е серийно производство Конрад 45А, модел 1939 г, произведена в корабостроителницата в Гданск, Полша.

Защо потъна Тивия? Ами колкото и да ме е срам да го кажа от нехайство. Никой в телевизията не се интересуваше от нея. Военните в Созопол са от малкото проявили грижи: изпомпвали са насъбралата се вода и понеже дълго време седеше на кея в тяхната зона, предполагам, са я пазили от разграбване. По нечие нареждане я преместили на котва. Съобщили на собствениците БНТ, но реакция не е последвала. Когато Здравко Драгнев снима филм, се качихме на Тивия. Тя беше в окаяно състояние – разграбена, изгубила всякакъв цвят, изкорубени лебедки и други важни морски приспособления, пропуснала доста вода, но на повърхността. Предполагам, че телевизията няма достатъчно средства и не им е до това да поддържат яхта. В Англия има обичай да излагат яхти с постижения на сушата. Не съм сигурна, че у нас това е добра идея - морските музеи нямат средства да поддържат такива експонати, а и Тивия е прекрасна махагонова яхта, която още четвърт век би могла да кръстосва моретата. Телевизията трябваше да реши дали може да стопанисва една яхта с история или да позволи на фирма с възможности да го прави. Тогава, всеки ден си задавахме въпроса, колко дни ще издържи Тивия под водата и дали е възможно тук да се извади един десет-тонен съд от пет-метровото дъно на созополското пристанище.

И ето, че такава фирма се намери. Веселин Лазаров и Лъчезар Братоев от "Марина груп" я купиха, измъкнаха я оттам, провлачиха я на буксир до Варна и след продължителен ремонт през 2007 г. я пуснаха на вода.

На Тивия й се случи най-доброто, което бихме й пожелали. Има нови собственици, които са направили чудеса с нея. За наша радост, в момента тя е във варненското пристанище и напълно готова за нови морски приключения :: http://www.yachttour-bg.com

 

 




Тивия преди ремонта